Sunday, 23 December 2012

Gua Tempurung


pagi2 buta lagi dah bangun.kol 7.30am aku dah siap sebab kononnya kena tunggu kat pintu belakang UiTM(tempat kteorg amik kete sewa) kol 8.00am.kol 8 lebih aku sampai kat pintu belakang tengok kereta sewa yang kiteorg booked tak sampai lagi.kteorg sewa 3 kereta(alza,unser and myvi).lepas tu called abang sewa keta tanya and dia cakap budak yang sewa kereta semalam tak pulangkan lagi.dorang pegi taiping ke mana tah.tunggu lagi sejam katanya.okay fine.kami pun berjalan kaki breakfast dulu di bob corner.makan roti canai 80sen sebab duit ade singgit je dlm purse.hahaha.

member call abang gua nak bgtau yang kteorg sampai lambat.so kalau boleh nak booked untuk kteorg punya tour la nanti.then abg gua cakap kena sampai before 11 and terus je join.kol 10 camtuh baru dapat kereta.apalagi baru je nak pecut kereta skali ade roadblock.jalan jam gila.haih sabar jela.pastu pegi isi minyak and teruskan perjalanan lalu short cut (ikut jalan kampung bali).around 6km nak sampai ke gua ada roadblock lagi.time tu pukul 10.50 something kot.terima kasih polis kerana anda rajin bertugas disaat kami nak jumpa dengan abang gua.kteorg sampai kat Gua Tempurung kol 11.10am and masing2 dah patah semangat sebab dah lambat.dalam hati 'kompem tak boleh masuk ni..kompemm'...tapi abang gua baik hati.dia tunggu kami yang 21 orang ni.terima kasih abang gua :)
letak je bag kat locker n kumpul ramai2 untuk briefing.apa yang aku ingat abang gua ckp 'nanti dalam gua ade slide.kaki tu kena rapatkan.jangan bukak.takut ade ape2 yang pecah sy tak tahu' semua terburai ketawa.aku pun ikut ketawa walaupun tak paham(kononnya).hahaha.

kiteorg amik Grand Tour. GT ni memang kompem la kau basah and yang paling mencabar.perjalanan dalam tu 3 jam setengah.tapi we olls dalam tu 4 jam setengah.hahaha.sangat rindukan matahari ok.lama gila bergelap dalam gua.kteorg lalu air dulu then baru ke bahagian kering.walawehhh sumpah best!dalam gua tu ade anak sungai.sejuk gila!dah tu kau kena merangkak la,mengesot macam tentera nak hendap musuh la,kena bongkok2..macam2 lagi action kau kena buat.dah la gelap.group kteorg kan 21orang, dah tu yang bawak torchlight 5 orang je.pandai memang pandai.pastu dalam gua bising 'weh lampu!' 'gelap ni.lampuuuu!!!lampuuu!!' hahaha tapi degan kerjasama semua Alhamdulillah okay je :) takde pun yang terjatuh dalam gaung ke ape.

jom layan gambar2.aku malas nak buat karangan kat sini



21 of us.yg lagi sorang si tukang tangkap gambar

so kiteorang lalu sungai dulu.baru ikut dry punye tempat.memang penat sbb baju sume dah berat ngan air pastu nak kena panjat2 pulak kat tmpt dry


ha dah masuk dalam.masing2 muka kanak2 ceria je time ni.kau tgk ah muka lepas da klua dari gua nanti 



aku nasihatkan if korang nak gi grand tour ni pakailah crocs.jangan pakai kasut sukan yang kaler biru sebelah aku tu.hahaha.bukan apa,nanti kasut n stoking akan basah,dan akan jadi lebih berat.so sangat tak selesa ok nak panjat2 bagai.if pakai crocs, ringan sebab dia getah n tak meresap air.aku kirim kat member je ni.beli rm10 punya.hahaha.ok je aku pakai.xdek pun tapak tercabut ke ape.



cabaran pertama, merangkak macam nak buat serangan hendap.dalam ni memang gelap gila.kau nampak muka aku pun sebab jasa baik flash camera.dah la batu2 sungai tu kecik2 n tajam.luka2 tapak tangan aku.btw, kalau boleh beli torchlight yang waterproof.sonang ekau nak bawak.beli yang murah2 je mcm kteorg.heheh



macam best kan?memang best sbb sejuk je badan kau kena air.tapi tangan sakit sikit la.torchlight bwk yang kecik2 je sebab senang nak sumbat dalam mulut mcm orang2 atas ni.hahaha.kau tgk yang sumbat torchlight merah dlm mulut tu.da ade torchlight pun ntah kemana die pegi.orang lain sume ke hala lain.yang bawak DSLR tu hazab sikit la.pandai2 la kau pegang.nak gambar cantik punya pasal kennzz



papepun kita senyum je ok?kahkahkahkah!muka ceria gila abang belakang tu.ha sumbat torchlight mcm orang depan ni ye kawan2.kluar dari gua memang penuh air liuq kat situ.euww


kau ingat sonang yo nak jalan dalam ni?tengok permukaan jalan dia ni,tak rata ok.bila aku tgk gambar baru tahu kenapa kaki sakit2.sebab dalam tu main bedal je jalan macam orang buta.tak tahu pun keadaan dia camni.huuu.rasa geli pun ade.hahaha.ni baru permukaan bawah, kite tengok permukaan tepi dan atas.hahaha



hahahahahaha!terima kasih abg2 di atas kerana menjadi model kejap.dalam tu aku main pegang je tepi2 dinding, atas2 yang terjuntai tu (aku lupa nama dia) hahaha dah tengok gambar ni baru aku tahu.geli sangat2.aku ngan kwn aku tgk balik gambar mesti 'eeeee!!!..' 'gelinyaaa wehh.eeeuwww..!!!'.ohnyesallll -_-


gelap gelita.sebab tu main raba2 tepi2 dinding.mana boleh pegang kau pegang.hahaha.torchlight bukan untuk kau suluh sorang diri je,tapi untuk mereka2 yang xde torclight jugak.ingat, teamworks tu penting.

bila dah gelap cmni, kau benti sekejap kat tepi pun sume bising tanye 'ni sape???' 'siapa tu???(sambil suluh2 torchlight) penat nak jawab 'syida laa..' 'aku laa...kasut masuk pasir'



dan bila gelap dan lapar camni, kau tengok kepala dia pun terbayang lolipop.rasa nak jilat2.hahahaha euwww ok sumpah geli!-__________________-

pantang camera hala ke muka semua koya.lagi2 yang buat peace tu.hahaha

macam2 gaya ada.aku rasa kalau seminggu duk dalam ni boleh kurus :-D 

bila dah tak kena merangkak,kena lalu jalan sempit pulak.kena hati2 ngan bahagian atas kepala.member aku dua kali terhantuk kat atas tu.berdarah weh.

dah sejam lebih dalam gelap gelita dapat jumpa matahari kejap.masa nampak cahaya memasing 'wahhh akhirnyaaa dapat pun jumpa matahari!' gila first time rasa bersyukur sangat2.hahaha.selama ni panas sikit dah bising.bajet puteri lilin.aku lettew :-P

kerja-kerja pembersihan kasut dilakukan.kasut semua penuh ngan pasir2 n batu2 kecik.siap perah2 stoking lagi kat sini.dah macam orang zaman dulu2 basuh baju kat tepi sungai.hahaha

kami orang gua gembira berjumpa matahari.nasib la muka siapa yang tak nampak tu.hehe :-P

dah habis wet adventure.so skang main yang dry pulak.dry punye saaaaangat mencabar.actually kat sini kau panjat macam bukit taw.takde tali provided so pandai2 la cengkam kat batu2 besar yang ade.tinggi sangat n gayat.


action kamen!hahaha.kau tak pelik ke semua tgh borak kat depan.dia sorang2 kat blakang camtu.hahaha

kesian tengok dia keseorangan,meh ramai ramai join.buang tebiat dorang ni.dalam gua nak beraction kamen bagai.kakak sluar biru da macam ultraman gaia ada nyawa (lampu kt tgh).


atas tu memang la tak tajam mana pun.tapi kalau terhantuk kat situ perhhh hanya orang yang kena je tahu.kecik gila tempat ni ok.aku pun muat2 je lalu kat sini.kena ada member jaga kat sini sebab kau kena panjat panjat kat sini.susah nak explain,kau pergilah try ok.hahaha.dalam gambar ni nampak macam mendatar je kan padahal curam


masing2 muka dah penat.kalau korang perasan, laki baju merah yg depan ni, kaki dah luka.sedap ouh kaki luka2 masuk sungai.hahaha


ni slide yang keberapa entah.tak ingat.tapi paling curam dan panjang.75 degree ok.alhamdulillah semua orang selamat :) ada jugak member yang menangis kat sini.huhu


kasut ni dah sampai ajal kat sini.dua2 tapak tercabut.member aku punya ni.kami yang prihatin masing2 sedekahkan stoking kat dia.caranya,perah stoking yang dah basah tu dan sedekahkan kat dia.hahaha.geli.memang geli.tapi harus pasrah :D aku lupa berapa lapis stoking dia pakai.sooo nak buat aktiviti lasak jangan pakai kasut gi jalan2 ok.pakai la yang tahan lasak.invest sikit duit tu beli crocs sepoloh hinggit.LOL

kami diberi pilihan untuk keluar ikut tangga or sungai.aku cakap kat abang gua tu ikut sungai la.tak sanggup aku nak turun naik tangga cilake tu.lagipun if lalu sungai only 15 minutes je nak keluar.tapi kalau tangga amik masa 30-40 minutes.lepas da sampai kat station tu tetiba ade abg gua cakap tak boleh lalu sungai sebab kat luar macam nak hujan.so nanti paras air sungai akan naik.bahaya okay.


nak tak nak kena juga lalu tangga cilake.pheww

takpe takpe.kalau dia boleh kita semua boleh!chaiyok!!:D


nampak tak tangga meleret-leret panjangnya?sorry gambar tak lawa.

penat.tu je mampu cakap.dah tak larat nak senyum macam gambar first tu.hahah

4 jam lebih dalam gua bila keluar nampak matahari silau je mata ni.hahaha.time ni semua tak sabar nak ke lata kinjang mandi air terjun.tapi semua tunggu aku pergi mandi and tukar baju dulu sebab aku tak boleh mandi kat air terjun.nanti mak marah.hihi.sabar jela dorang tunggu aku bersiap en.masuk je kereta masing2 bau kepam.aku je wangii.hee.next entry pasal lata kinjang pulak!bye


No comments:

Post a Comment